Obchodní válka mezi USA a Čínou (týden 21)

Akciové trhy dosáhly v uplynulém týdnu smíšených výsledků. Dařilo se evropským akciovým indexům, naopak zcela netradičně zaostávaly ty americké. Silné poklesy nadále pokračovaly na emerging markets.

Vše je opět spojeno s obchodními spory mezi Spojenými státy a Čínou, potažmo Evropou. Pozitivní informací pro evropské akcie bylo to, že americký prezident Donald Trump odložil své rozhodnutí o zavedení celních přirážek na evropské automobily a automobilové součástky do USA o šest měsíců. Ve světle odhadu Německého hospodářského institutu, který říká, že zavedení vyšších cel na evropský automobilový vývoz do Spojených států by mohl snížit aktuální stav až na jednu polovinu, se jedná o dobrou zprávu a mnout ruce si mohou zatím i v Mladé Boleslavi. Na druhé straně je dobré vnímat, že se jedná o pouhé odložení, nikoli o zrušení a navýšení cel bylo ze strany amerického prezidenta odloženo i pro Čínu. A co z toho nakonec bylo…

Mezi dvěma největšími ekonomikami naopak nadále přituhovalo. Poté, co zvýšily Spojené státy dovozní cla pro čínské zboží dovážené do USA v hodnotě dvou set miliard dolarů, pohrozil prezident Trump zavedení pětadvacetiprocentní přirážky také na zboží v hodnotě 325 miliard dolarů, které se dosud do Spojených států amerických z Číny dováželo zcela bez jakéhokoli cla. V reakci oznámila svá odvetná opatření také Čína a od prvního dne následujícího měsíce uvalila nová cla na americký vývoz za šedesát miliard dolarů. A politický ping-pong pokračoval dál. Prezident Trump vyhlásil stav nouze v oblasti telekomunikací a tím de facto zakázal obchod s čínskou společností Huawei, na které později zareagoval společnost Google tím, že by nemusela v budoucnu pro telefony a další mobilní aplikace značky Huawei poskytovat operační systém Android.

Nejživěji bylo minulý týden v technologickém sektoru, protože jsou to právě technologické společnosti, které generují podstatnou část svých tržeb právě v Číně a mohly by tak být pokračováním obchodní války nejvíce zasaženy.

V týdnu příliš nepotěšila ani makroekonomická data. Ve Spojených státech zklamaly maloobchodní tržby a průmyslová produkce. Mírně lepších dat jsme byli svědky z realitního sektoru, snad kromě oproti odhadům a minulým měsícům zvýšené míry nesplácení hypoték. Naopak potěšila čísla z průmyslu a také spotřebitelský sentiment. V Evropě naplnil očekávání odhad mezi kvartálního růstu německé ekonomiky, naopak zklamal ostře sledovaný německý index ekonomického sentimentu ZEW.

Tradičně největších pohybu jsme byli svědky v komoditním sektoru, kde převzalo taktovku počasí. Obavy z pomalejšího setí plodin v důsledku silných srážek vystřelily raketově vzhůru ceny kukuřice, pšenice a sóji. Jejich pohyby za posledních pět obchodních dní se blížily deseti procentům a zcela jistě potěšily investory do těchto dlouhou dobu těžce zkoušených komodit.

 

Obchodní válka mezi USA a Čínou nabírá na obrátkách. Spojené státy během května zvýšily na 25 procent dosavadní desetiprocentní clo na zboží z Číny v objemu 200 miliard dolarů ročně. K tomu Trump pohrozil, že Spojené státy brzy zavedou 25procentní clo také na výrobky v objemu 325 miliard dolarů, které zatím clu nepodléhají. Čína kontrovala, že bude nucena učinit odvetné kroky. Peking se rozhodl od 1. června uvalit nová cla na americké zboží, jehož roční dovoz do Číny dosahuje hodnoty 60 miliard dolarů. Tím to neskončilo. D. Trump v USA vyhlásil stav nouze v oblasti telekomunikací. V podstatě tak speciálním výnosem zakazuje obchod s čínskou společností Huawei. A to je něco, co napětí mezi USA a Čínou rozhodně nesníží. Evropa prozatím zůstala ušetřena. Trump oznámil, že odloží rozhodnutí o zavedení nových celních poplatků na dovoz automobilů a automobilových součástek do Spojených států až o šest měsíců. Ani tak to ale nejde brát na lehkou váhu. Také v případě americko – čínské obchodní války byla cla nejprve odložena, ale následně byla uvedena v život. Přední světové automobilky loni varovaly, že 25procentní clo by výrazně zvýšilo ceny automobilů v USA a mohlo by vést k zániku stovek tisíc pracovních míst. Německý hospodářský institut Ifo odhadl, že zavedení cla by v dlouhodobém výhledu mohlo snížit vývoz aut z Německa do USA o polovinu.